Tuesday, March 20, 2007

شفت منام

ليلى مراد في رأيي صوت لا يمكن تقليده او تكراره ...زي ام كلثوم كده ...بس الاغنية دي انا مش بحبها عشان ليلى مراد وبس ...اللي فعلا بيشدني فيها الفكرة في كلام حسين السيد و لحن احمد صدقي...فكرة ان حد يكتب عن حلم و مش لاقي تفسير له لانه عبارة عن صور متداخلة زي لوحة سريالي كده فكرة جريئة جدا من شاعر حريف اوي زي حسين السيد...لحن احمد صدقي منتهى الروعة ...والنبي تتفرجوا على المقدمة و خاتمة الاغنية ...على رأي شويكار ...شئ لا يصدكه عكل...اسمعوها

شفت منام و احترت انا فيه
دلوقتي هحكيلكوا عليه
كورال
خير انشالله شفتي ايه
يجعله خير اللي حلمتيه
والنبي قولي شفتي ايه
ليلى
دلوقتي هحكيلكوا عليه
يا مفسرين الاحلام عينيا مش هتنام
دلوني بس اوام يا مفسرين الاحلام
كورال
قوليلنا ايه المنام
ليلى
شفت الميه جايه عليا
جريت معرفش جريت على فين
لقيت حواليا برضوا الميه
بتجري ورايا على الصفين
كورال
بتجري وراكي على الصفين؟
ليلى
على الصفين
كورال
هى و بعدين؟
ليلى
قفلت عينيا و بعد شوية
فتحت ايديا لقيت قلبين
قلب بيحكي و قلب بيشكي
وانا محتارة بين الاتنين
كورال
بقى محتارة بين الاتنين؟
ليلى
بين الاتنين
كورال
هى و بعدين؟
ليلى
قلت سيبوني قاموا شالوني
والقلبين صبحوا جناحين
طرت معاهم وانا فاكراهم
عصافير من اللي تشوفها العين
كورال
والعصافير كان لونهم ايه؟
ايوة صحيح كان لونهم ايه؟
ليلى
ريشهم نور
نور كان احمر
الاتنين طاروا على الخدين
ولقيت روحي ماسكة في روحي
وانا بتمرجح بين نارين
يا مفسرين الاحلام عينيا مش هتنام
دلوني بس اوام يا مفسرين الاحلام

شعر حسين السيد
لحن احمد صدقي
غناء ليلى مراد

نزل الاغنية



1 comment:

برنس سمير said...

دايما تفاجئنا باعزب الالحان انا مش عارف اقول لك ايه الف شكر يا استاذ محمد اختيار موفق فعلا